V rámci nově vznikající služby celoživotního poradenství při Českomoravské konfederaci odborových svazů se blíží ke konci tříletý vzdělávací program pro začínající kariérové poradce a poradkyně. Na této cestě jsme provázeli osm odhodlaných účastníků a účastnic, se kterými jsme přes dva roky sdíleli zkušenosti během pravidelných lekcí, měsíčních supervizí a závěrečných kvalifikačních zkoušek dle standardu NSK.
Co nás tato spolupráce naučila o úskalích práce začínajícího kariérového poradce?
Jedním z největších úkolů, před kterým začínající poradci a poradkyně stojí, je vůbec začít. Do momentu prvního skutečného kontaktu s klientem jsou jejich otázky, obavy a problémy pouhou teorií na papíře nebo v hlavě. Problémy jakoby vypadají větší, než jaké jsou pak v reálu. První, co dodat takovému člověku, je tedy odvaha a odhodlání.
S prvním klientem přichází další otazník. Jasné vydefinování zakázky – tedy pochopení, s čím vlastně klient přichází, a co bude cíl naší spolupráce. To klient má do velké míry určovat, co se na setkání bude odehrávat. Z toho se pak teprve odvíjí výběr vhodných metod a přístupů, které poradce/poradkyně použije. Pokušení posunout se v procesu dál a k zakázce se už nevracet – nebo ji dokonce určit za klienta – je častou pastí pro začínající poradce a poradkyně.
A s jakými tématy klienti přichází? Častá jsou například tato:
- „Nevím, jaké jsou mé silné stránky.“
- „Nevím, co bych chtěl/a dělat.“
- „Vím, co chci, ale nevím, v jaké profesi to mohu uplatnit – a zda taková práce vůbec existuje.“
Začínající poradci a poradkyně samozřejmě potřebují strukturu, která jim poskytne oporu, a pestrý arzenál metod a aktivit pro různé situace. K tomu slouží široká nabídka vzdělávacích aktivit, do které přispíváme i my v EKS.
Nad tím vším stojí přístup založený na empowermentu. Klienta nevodíme za ruku, nespoléháme na to, že to my a námi dobře zvolená metoda přinese klientovi kýženou změnu. Náš úkol je ho podpořit v převzetí iniciativy. Dát mu prostor, nebát se ticha, držet si hranice, nechat ho hledat vlastní cestu. Přílišná snaha a dobrá vůle začínajících poradců může paradoxně bránit klientovi v růstu.
Věříme, že zkušenosti našich absolventů a absolventek mohou být cennou inspirací pro všechny, kdo se v kariérovém poradenství pohybují – nejen pro ty, kteří s ním právě začínají.